WOENSDAG 6 juni 2018

Woensdag 6 juni 2018

Zet 6 juni 2018 met stip in je agenda!

Dan nemen we in Vlaanderen voor de tweede maal deel aan de internationale  ‘What Matters to you’-dag. Zorgverleners en hun teams zetten zich op die dag extra in om oog en oor te hebben voor de kleine dingen die belangrijk zijn voor de mensen aan wie ze zorg verlenen, voor hun familie en omgeving. Beschouw het als een feestdag waarop we de houding die we elke dag wensen aan te nemen, eens extra in de kijker zetten.

Inmiddels hebben we al de aftrap gegeven voor de tweede editie van een 'What Matters to You'-dag. Er werd een nieuwe poster aan toegevoegd, maar door ook een template ter beschikking te stellen, kunt u ook met eigen medewerkers en quotes vorm geven aan de campagne.
Overtuigd van het gedachtengoed? Registreer je hier alvast als ambassadeur...
Hebben jullie al een actie in de startblokken staan en/of willen jullie een verhaal delen; dan kan dat ook via deze link. Wie weet wordt jullie project wel één van de 12 projecten die na 6 juni gedurende één maand in de kijker komt te staan.

Iedere keer als een patiënt echt wordt gehoord, iedere actie die uitgaat van wat voor een patiënt echt belangrijk is, is een blijk van warme zorg aan de patiënt en zijn omgeving. Laat de ideeën alvast opborrelen!

Wat?

“What Matters to You?” ontstond in 2014 in Noorwegen. Het initiatief werd al snel opgepikt in andere landen. Vorig jaar sprong Vlaanderen op initiatief van Zorgnet-Icuro ook op de internationale kar.
What Matters to You was meteen een succes. Meer dan 30 partners betuigden hun steun en maar liefst 140 teams organiseerden een activiteit.

Nog even de sfeer opsnuiven van What Matters to You – editie 2017? Neem zeker een kijkje op onze website en bekijk de korte videoreportage.

Waarom?

Wanneer zorgverleners echt luisteren naar de patiënt en zijn familie, wanneer ze focussen op wat voor hem belangrijk is, dan is de zorg warm, de kwaliteit beter en voelen de patiënten zich tevreden. Zo’n empathische houding creëert vertrouwen. De zorgvrager voelt dat zijn mening ertoe doet. Het geeft zowel aan de zorgvrager als aan de zorgverlener een ontzettend fijn gevoel en heeft ontegensprekelijk een impact op de kwaliteit van de zorg.

  • Yassin . 44 jaar

    Yassin . 44 jaar

    Yassin heeft een chronische ziekte. Toch droomt hij er al lang van om ooit de Mont Ventoux te beklimmen.  Vroeger dacht ... Lees meer

  • Alice . 65 jaar

    Alice . 65 jaar

    Met wat mascara, lip gloss, een mooie jurk … En even vergat ik mijn geamputeerde voet en voelde me weer 20! Elke dag z ... Lees meer

  • Lieselot . 33 jaar

    Lieselot . 33 jaar

    Lieselot is een 33-jarige vroedvrouw werkzaam op neonatologie. Het zorgen voor die kleine wondertjes en het begeleiden v ... Lees meer

Meewerkende partners

 
Dit is een initiatief van

 
In samenwerking met de volgende partners

Mooi initiatief, ik doe mee … maar hoe begin ik eraan?

Ben je helemaal gewonnen voor het concept, maar twijfel je nog hoe ermee aan de slag te gaan, dan helpen we je graag op weg. Op onze website hebben we een alle geregistreerde acties van 2017 geplaatst om jullie alvast te inspireren. Ga zeker een kijkje nemen! Allicht doet het de ideeën opborrelen. Heb je zelf een actie op poten gezet en staat ze nog niet in de lijst; registreer ze dan vandaag nog.

Ook via twitter (#WMTY17) en onze facebookpagina (@whatmatterstoyoubelgium) kan je allicht ook wat ideetjes opdoen. Maar wees vooral niet terughoudend.  Dus stel gewoon de vraag aan je patiënt/bewoner en laat je verrassen. Toch nog nood aan wat ondersteuning, aarzel niet om ons te contacteren.



Concreet

We zijn het erover eens dat de ‘what matters to you’-vraag te algemeen is. Het is belangrijk om deze wat concreter te maken. Uit andere landen vernemen we dat de vragen zich meestal concentreren rond deze thema’s wat natuurlijk niet wil zeggen dat er ook geen andere onderwerpen aan bod kunnen komen

  • Contacten met familie/vrienden, solidariteit en vertrouwen
  • Empathie en goede verstandhouding met zorgprofessionals
  • Huisdieren
  • Maaltijden
  • Persoonlijke zorg, inclusief haarverzorging, make up, douche/bad


Wat zouden enkele voorbeelden kunnen zijn?

  • Wat zou jouw dag omtoveren tot een goede dag?
  • Waarmee kunnen we jouw zorg optimaliseren?
  • Wat is voor jou belangrijk?
  • Waarmee zou je het ‘ziek zijn’ even vergeten?
  • Wat is voor jou belangrijk op dit moment?
  • Hoe kan ik jou het best ondersteunen vandaag?
  • Wat maakt jouw dag goed?
  • Mocht jij nu kunnen kiezen wat te eten, wat zou je dan zeggen?
  • Is er nog iets dat ik je niet gevraagd heb, maar dat je me wel wilt vertellen?


Beelden/filmpjes

Er zijn op het internet wel wat filmpjes te vinden die kunnen helpen om de inhoud van de boodschap duidelijk te maken. We weten allemaal dat een beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden. Laat je dus zeker inspireren door deze filmpjes



Promotiemateriaal

Wens je de boodschap verder te verspreiden in je organisatie, dan kan je gebruik maken van het promotiemateriaal dat vanuit de initiatiefnemers werd ontwikkeld. Zo vindt u onderstaand het logo en de posters die uitgewerkt werden voor dit initiatief.
We reiken u de poster ook aan als worddocument. Dit laat organisatie toe om deze qua vormgeving aan te passen en foto's en verhalen van eigen medewerkers op te integreren en zo de boodschap te verspreiden. 
U mag deze vrij gebruiken, maar we vinden het wel fijn om op de hoogte te blijven.

 

 

Frequently asked questions en opmerkingen

We hebben al zo weinig tijd
Een vaak gehoord argument is dat dit dan wel een mooi initiatief mag zijn, maar we gewoon te weinig tijd hebben en met te weinig mensen zijn. We kunnen dit niet ontkennen, de sector wordt geconfronteerd met een onderbestaffing en de middelen krimpen eerder in dan dat ze toenemen. Toch menen we dat dit ons niet mag remmen maar vooral moet aanzetten om creatief te zijn en acties te bedenken die haalbaar zijn. Al is het maar voor één patiënt of bewoner dat je het verschil kan maken en een steentje kan bijdragen in wat er echt toe doet voor hem, dan is dit al fantastisch. En als we onze internationale collega’s mogen geloven, dan geeft het je als zorgverlener ‘vleugels’, want er echt even kunnen zijn voor de zorgvrager, hebben we daarom niet allemaal voor een zorgberoep gekozen?!

Dit is een actie die enkel gericht is naar ‘de mensen’ aan bed van de zorgvrager!
Fout! Dit is een actie die zich richt naar iedereen die werkzaam is in de zorg. Want ook de kok, een onderhoudsmedewerker, de onthaalbediende, de secretaresse, kunnen deelnemen. Ook jullie zijn van onschatbare waarde in de beleving van de patiënt.

Veelal komen we met negatieve berichten in de media, gaat dit niet aanzien worden als een flauwe tegenreactie om zaken te verdoezelen?
We hebben dit uiteraard niet volledig in de hand, maar we zouden het wel erg flauw vinden. Dag in, dag uit zetten professionals hun beste beentje voor om goede zorg te bieden. Op deze dag willen we gewoon even benadrukken dat we geen robots zijn, maar we echt begaan zijn met onze patiënt/bewoner! Laat je dus zeker niet op voorhand ontmoedigen door eventuele negatieve reacties, maar ga voor die glimlach van de zorgvrager en zijn familie.

Waarom moet dit steeds in het Engels?
De reden waarom er gekozen is voor ‘What matters to you’ is omdat dit een internationaal initiatief is. In 2014 werd deze dag een eerste maal georganiseerd in Noorwegen. Schotland lanceerde in 2016 de oproep om hier een internationale dag van te maken. Meteen waren er teams uit 14 landen die mee op de kar sprongen. Dit jaar zouden wij het fijn vinden dat ook België op dat landenlijstje voorkomt. Verder hebben we gedacht aan een vertaling naar het Nederlands, maar niets klonk zo goed als het origineel. Bovendien is de vraag toch te algemeen en moeten we ze concreet maken voor de patiënt om hiermee aan de slag te kunnen. Wil je daaromtrent tips, klik dan even door naar deze pagina!

Is dit niet iets wat we elke dag horen te doen? Waarom concentreren we ons dan op 1 dag? Een terecht punt en we willen ons initiatief ook niet herleiden tot die ene dag. Als je even op de pagina kijkt met de geposte voorbeelden, zal je merken dat er ook initiatieven staan vermeld die gewoon ingebed zijn in de zorg van elke dag. Op deze dag willen we enkel het belang van echt te luisteren naar wat voor de zorgvrager belangrijk is, eens expliciet onder de aandacht brengen. … en het is natuurlijk fijn meegenomen als je op die dag iets extra kan doen voor die ene zorgvrager!
Beschouw het als een attitude die je elke dag stelt, maar die op 6 juni even gevierd wordt.
Bovendien zal je ook merken dat we dit jaar niet stoppen na 6 juni, maar elke maand 1 initiatief in de kijker willen zetten. Meer informatie? Klik dan snel door.

 Waar kunnen we inspiratie halen?
Op onze website, kan je onder het tabblad 'Acties' de initiatieven genomen in 2017 terugvinden. Ook op de websites van een aantal andere internationale partners (vb. www.whatmatterstoyou.scot en www.whatmatterstoyou.nl) staat heel wat nuttige informatie. Via deze link kan je ook het rapport van vorig jaar downloaden.

Doe je mee?

Wil jij ook graag jullie engagement aan ons kenbaar maken? Vul onderstaand formulier in, dan wordt jullie team of organisatie met stip op onze WMTY-landkaart gezet.

Wens je een ervaring of een verhaal met ons te delen, dan vragen we je om ook een aantal vragen omtrent het initiatief zelf in te vullen. We geven het dan graag een plaatsje op de website. Met een beetje geluk, wordt jouw initiatief misschien wel één van de 12 geselecteerde WMTY-initiatieven dat in de kijker wordt geplaatst; of krijgen jullie op 6 juni een bezoekje van één van onze stuurgroepleden.

Ben je gewoon op zoek naar bijkomende inspiratie. Op deze pagina zijn heel wat leuke ideeën terug te vinden. Ga zeker ook even terugkijken naar de geregistreerde acties van 2017.

Registratieformulier

© 2018 What Matters To You Algemene voorwaarden